onsdag 7 november 2012

Dagens middagstips, slow food

När man är hungrig, dödens jätte-hungrig av den svåraste sorten, då vill man ha något som går snabbt och lätt att göra.

Då ska man inte äta laxlåda.

Först måste man nämligen komma ihåg att ta fram laxbiten ur frysen.
Och när man väl kommit ihåg det tar det ju sin lilla tid att tina den.
Det kan man inte göra i micron.
Då blir det kokt lax och det var ju inte det vi skulle ha till middag.

Nä, man får tack vackert sitta där och vänta.

Medan man väntar kan man göra andra nyttigheter.
Som att jobba.

När man jobbat klart kan man skala potatisen.
Det går snabbt och lätt.

Och skiva den i hushållsassistenten.
Men det gillar inte jag.
Jag vill skiva den för hand, med kniv.

Då blir den godast.
Men det tar också sin lilla tid.

Sedan skivar Käre Maken, om man som jag har en sådan, laxbiten som nu är tinad och fin.
Under tiden skivar jag purjo och tar fram goda kryddor och dill.

Så ska det varvas.

Potatis.
Lax.
Purjo.
Goda kryddorna och dillen.
Så sista varvet med potatisen, en stor gräddskvätt och skjuts in i ugnen.

En timme får man räkna med att det tar.
Om man har kommit ihåg att slå på ugnen innan det vill säga.
Annars sätter man in den i ugnen ändå och väntar en kvart tjugo minuter extra.


*mums med ärtor och tunnbröd till*

Nä, snabb mat är det inte.
Och har man anlag för att bli mat-ond ska man nog äta nåt annat just den dagen.
Men det är förhållandevis få ingredienser.
Och det blir mycket mat.
En hel stor form.

Då blir det över till lunch dagen efter.
Som man bara kan värma i micron när hungern slår till.
Snabbmat.
Av den godaste sorten.




2 kommentarer:

  1. Åh vad gott det måste jag göra nån ggr. Älskar ju lax. MMM

    Kram.

    SvaraRadera
  2. Ja men du!

    Då tycker jag vi bestämmer middagsdejt allihopen och så äter vi lax.

    Vad tror du om det?
    Gillar era Kottar också lax?

    Kramkram

    SvaraRadera