torsdag 5 maj 2016

Torsdagslördag

Åh så skönt det är med en extra ledig dag så här mitt i veckan.

Solen strålar och det känns att det är vår i luften nu, äntligen! Vi planerar lite god mat till i kväll, jag är så sugen på en repris av ostbrickan vi åt härom helgen jag och Käre Maken.
Pecorino, manchego och min favoritost för tillfället; gruyere.


Lite charkuterier och färska oliver till.

Nomnom.

Smördegsbakelserna vi åt till gjorde jag enkelt av en färdig smördegsplatta, lite kokt kall potatis som pressades och blandades med riven Västerbottensost och kryddor.
Sen bredde jag ut potatisröran på smördegsplattan, rullade ihop den som en rulltårta och skar i tjocka stubbar.
Upp med dem på en plåt, lite mer riven ost över och så in i ugnen tills de fick fin färg.
Tror det tog en tjugo minuter ungefär.

De skulle passa väldigt bra även till en köttbit. Perfekt nu när grillsäsongen dragit igång.

Kramkram och ha en fin lördag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar