söndag 8 maj 2016

Världens bästa fröknäcke!

Fick en sån fin present av min goa vän här i våras.

Hon hade med sig en påse med mix till fröknäcke. Det enda man behövde göra var att tillsätta kokhett vatten och rapsolja. Så det konceptet har jag snott rakt av.
Det blir fint att fylla en glasburk med de torra ingredienserna och ha med sig som gå-borts-present.


Enkelt att göra och roligt att få.



Fröknäcke

Ugn: 150 gr

2 dl majsmjöl
1 dl solroskärnor
0,5 dl linfrön
0,5 dl sesamfrön
2,5 dl vatten
0,5 dl rapsolja

Blanda de torra ingredienserna i en bunke.

Koka upp vattnet och tillsätt sedan det och oljan i bunken. Viktigt att vattnet är hett när det blandas med de torra ingredienserna.

Blanda ihop till en tjock smet och kavla ut på en plåt mellan 2 bakplåtspapper.

Ta bort det översta pappret och strö över flingsalt.

Skåra rutor med med kniv innan gräddning eller bryt i bitar efter gräddningen.

Grädda mitt i ugnen i ca 1 timme. Håll koll så det inte bränns, tiden kan variera mellan olika ugnar.

Låt fröknäcket kallna helt, gärna på galler, och förvara sedan i burk med tättslutande lock.




Det bästa är att det är både mjölk- och glutenfritt så det passar de flesta. Jag tycker de är goda med smör på men det funkar lika bra att äta dem bara som de är.

Nu blir det lite söndagsbestyr här isi Smé och sedan ska vi bänka oss framför Mästarnas Mästare. Vi har varit lite på småsprång hela långhelgen så nu ska det bli skönt att mysa ner sig och ladda lite inför veckan.
Jag ser fram emot att fixa ute på altanen också, vi har dragit på det lite för det brukar alltid komma en sväng med snö när man minst tror det.
Så vi får väl se, har det inte kommit innan nästa helg då sätter jag igång.

Tidelipom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar