fredag 22 oktober 2010

situationsthlm.se

Vill skriva ett inlägg fullt av fredagsmys.
Tända ljus och godsaker att mumsa på.
Men idag går det inte.

Såg "Efter 10" i morse, på 4an med Malou.
Veckans tema handlar om hemlöshet.

Den sortens hemlöshet där man går med sommarskor i 19 graders kyla.
Den sorten där man förfryser fingrar och tår så illa, att de senare får amputeras.
Den sorten då vinterns knastrande snö, inte betyder lycka.

Det gör så ont i mitt hjärta då jag ser det.
Det golvar mig, rakt genom tv rutan.
Jag vill byta kanal men tvingar mig att möta verkligheten.
Den är hård.
Men inte för mig.

Jag sover med två täcken, fyra kuddar, i en säng med två decimeter tjocka bäddmadrasser.
Med en Man jag älskar bredvid mig.
Med två fina, älskade ungar i varsitt rum intill.
Vi är varma och trygga.

Jag har mängder med yllesockar i en korg i pannrummet.
Lika mycket vantar och mössor.
Jag vill packa ner dem och dela ut dem till de som verkligen behöver dem.
Jag vill värma alla de där frusna.
Min själ slår knut på sig.
Det har upptagit mina tankar hela dagen.

I morgon är jag tillbaka i min egen värld.
Med mina egna bekymmer och glädjeämnen.
Bilderna av de frusna bleknar.

För det är så livet är.

Och jag skäms.

Över mitt överflöd.


Men jag kan göra något.
Jag väljer att göra något.
Även om det är litet.

situationsthlm.se




JLOAO

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar