torsdag 19 maj 2011

Perfekt väder...

...för att mysa inomhus i dag.

Regnet vräker ner och det är bara 5 grader varmt ute.
Det viner och blåser och jag är rätt glad över att jag inte har ett jobb där jag ska jobba utomhus.

Jag har hunnit baka en plåt med hastbullar och nu ska jag ta mig en paus och värma mig med en kopp te och en av de nybakta.


*favvo te, med smak av äpple, kanel och russin*


Här kommer receptet om någon blir sugen:


Hastbullar, ca 15 stycken


1 dl olja (eller 125 gram smör)

1,5 dl strö- eller råsocker

3 dl vetemjöl

1,5 tsk bakpulver

2 tsk malen kardemumma

1 dl gräddfil

2 ägg


Rör ihop olja (eller mjukt smör) med sockret.
Blanda ihop vetemjöl, bakpulver och kardemumma i en skål.
Vänd ihop sockerblandningen med den torra blandningen samt gräddfilen och äggen. Klicka ut i muffins formar, fyll ungefär till hälften.
Pensla med uppvispat ägg och strö över pärlsocker.

Grädda mitt i ugnen, 200 grader ca 12-15 minuter.




Åh, vet ni!
Nåt jag upptäckte nu när jag skrev receptet här, var att jag glömde ha i gräddfil då jag gjorde mina...
Jag tyckte smeten var lite kompakt men eftersom jag inte gjort dem sedan jag var en 15-16 år, tänkte jag att det kanske var så de skulle vara.

De blev bra i alla fall.
Lite frasiga och spröda på ytan, men goda var de.

Där ser man.




Undrar om man kan börja bli dement vid 38?





*

3 kommentarer:

  1. Tror inte det..Vid 38 kallas glömska nåt annat!!
    Trött-tankspridd-många järn i elden..

    Grattis till 4044 besök på Bloggen!/ Mammsen

    SvaraRadera
  2. MuminMormorn:
    Ja, vi får hoppas det!

    Tack för det, tänk så fort det går. Nu när jag kikade in var det 4052 besök.
    Det känns roligt :-)

    Kramkram från Barnet

    SvaraRadera
  3. Din blogg är ett sannt nöje att läsa..
    Och du skulle bara veta vilka ROLIGA lösenord jag får skriva, när jag ska kommentera!!!!!
    Kram Mammsen

    SvaraRadera