torsdag 22 januari 2015

Vinterloppis

Var förbi på Återvinningen här i stan och hittade några söta små vita fat.



De är lite mindre än assietter vanligtvis är, men blir perfekta att ha som "fikafat". Betalade bara en femma styck så det var överkomligt. Då passar det fint med ett recept till!
Originalreceptet kommer från Halv åtta hos mig.



Kokosäpplen med mandelgrädde

4 äpplen (jag valde några svenska röda som var av en mjukare sort)

100 gr smör
1,5 dl strösocker
2 ägg
4 dl kokosflingor

150 gr riven mandelmassa
2 dl vispgrädde

Skala och klyfta äpplena.
Lägg dem i en ugnssäker form.
Vispa smör och socker lite, rör ner äggen ett och ett och blanda till sist i kokosen.
Bred ut smeten över äpplena och grädda mitt i ugnen på ca 220 grader i 20 minuter.

Vispa grädden och rör ner den rivna mandelmassan.
Servera mandelgrädden till.

Mandelmassan går bra att utesluta.


Först har jag provat den hos min Mammsa och sedan bjöd jag goa Anni på den häromkvällen då hon var och hälsade på.
Tummarna upp båda gångerna.
Och blir det mot förmodan något över så funkar det fint att värma på lite och äta dagen efter också.


Tiddelipom.

2 kommentarer:

  1. Fina assietter som passar utmärkt till godaste äppelpajen,,
    Bjöd Elisabettan på resten av den goda pajen dagen därpå och
    köpt ingredienser till en ny idag.
    KramKram/ Mammsen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad skoj. Hoppas att hon gillade den. Kramkram

      Radera