lördag 10 december 2011

Bygg rapport

Bygget av huset är påbörjat.
Ja, bygget av mitt hus i alla fall.
Maken verkar inte riktigt ha kommit igång med sitt ännu.

Har provat en ny rolig ide som jag läste om i en tidning, förra året faktiskt.
Då blev det aldrig att jag provade men lyckligtvis rev jag ut sidan och sparade den.
Och ännu lyckligare var ju att jag hade kvar den, så här året efter. DET mina vänner är nog den egentliga bedriften...

Nåväl. Iden gick ut på att man tar sånna hårda färgade karameller, typ Vicks blå-aktiga. Jag hittade nån sorts sockerfri-lågkalori variant i glada färger på Ica så dem valde jag.
Så krossar man dem fint och när pepparkakshusets delar är nästan färdig gräddade så tar man ut dem ur ugnen och strör krosset i fönster öppningarna.

Sen skjuts in i ugnen igen tills krosset smält och flutit ut och på så vis bildar en färgad "glas" ruta.

Först bankade jag mig nästan fördärvad med kaveln innan jag kom på att morteln kanske hade varit det smartaste valet. Nåja, bättre sent än aldrig och det gick betydligt lättare kan jag säga.


*rätt redskap*

I skrivande stund har karamellkrosset inte stelnat ännu så jag har inte vågat lossa delarna från bakplåtspappret än.
Men spännande ska det bli när det är dags.


*snart snart*

I morgon reser jag väggarna, lägger på tak och dekorerar.

Sen antar jag att jag ska hålla taklagsfest också som det anstår en anständig byggherrinna.
Det passar ju bra, tredje advent, dagen i morgon till ära.

Nu måste jag nog gå och provpeta lite på väggarna.



Trevlig lördagkväll!


.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar