måndag 23 juli 2012

Plantering isi Sme´

Gjorde en rolig efterrätt i går kväll. Såg nåt liknande på nätet och blev förstås tvungen att prova själv.




*ätbara plantor*

Först satte jag vanlig chokladpudding i ett glas.
Så några krossade oreokakor ovanpå det, som ska föreställa blomjord, och en liten kvist med chokladmynta som planta.

Kul idé.
Och god...

På tal om efterrätter förresten, här kommer receptet på den goda glassen som jag gjorde för ett tag sedan.
Den blev i min smak lite väl söt med både maränger och chokladsås så nästa gång ska jag prova med bär.

Hemmagjord glass utan maskin

5 dl vispgrädde
1 burk sötad kondenserad mjölk (behöver inte kokas)
Valfri smaksättning som tex mini marshmallows, hackade nötter, färska bär eller grovhackad choklad.

Vispa grädden tills det bildas mjuka toppar.
Rör ner den kondenserade mjölken och sedan det du valt att smaksätta med.

Häll glass-smeten i en form av något slag.
Jag använde en vanlig limpform och det blev perfekt.

Frys i minst sex timmar.



*gott*

Det var dagens efterrätts tips!


.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar