onsdag 25 maj 2016

Bästa glutenfria mjukbrödet

Alltså tänk så lycklig man kan bli för lite bröd.

Just glutenfritt matbröd har varit det svåraste att vara utan. Det finns ju alternativ i matbutiken, men jag har inte hittat något som jag direkt jublat över.
Så hittade jag det här receptet hos Glutenfriagodsaker och den lyckan när jag provbakade det igår!


Varmt nybakat bröd med smör som smälter.

Bättre blir det inte.

Havrebröd

25 gr jäst
4 dl mjölk
1 msk fiberhusk
0,5 dl ljus sirap
0,5 dl rapsolja
1 tsk salt
3 dl havregryn
4 dl havremjöl
4 dl glutenfri mjölmix

Smula jästen i en bunke.

Värm mjölken till 37 grader och vispa ut jästen i den.

Tillsätt fiberhusk, sirap, olja, salt och havregryn och låt svälla i 10 minuter.

Tillsätt havremjöl och mjölmix och arbeta degen ordentligt med degkrokar.

Häll den lösa degen i en smord springform, ca 24 cm i diameter, och strö över lite havregryn. (Jag valde att hoppa över just det och penslade i stället brödet med sirapsvatten när det var färdiggräddat.)

Låt jäsa under bakduk i 45 minuter.

Grädda i nedre delen av ugnen i ca 20 minuter.


Glutenfritt bröd blir lätt torrt och lite smuligt, så jag brukar frysa in det som inte ska ätas samma dag och sedan ta fram allt efter som.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar