onsdag 18 maj 2016

När man längtat efter pizza

Bland det svåraste med att baka glutenfritt tycker jag har varit att få till riktigt bra jästdegar.

Den måste vara mycket lösare än en vanlig för att inte bli torr och då blir den i stället lite svårarbetad. Det är en konst att få till kan jag säga. Och särskilt om man vill göra pizza och måste kavla ut degen tunt.

Men HÄR har jag hittat ett jättefint recept på just pizzabotten!



Min favoritpizza

25 gr jäst
2,5 dl ljummet vatten
0,5 msk fiberhusk
0,5 dl olja
1 tsk salt
1 tsk strösocker
300 gr glutenfri mjölmix
1 tsk bakpulver

Blanda ut jästen med vattnet.
Vispa ner fiberhusk, olja, salt och socker och låt sedan svälla i 10 minuter.
Tillsätt mjölmix och arbeta med degkrokar i ca 5 minuter.

Låt jäsa 30 min och ta sedan upp degen på mjölat bakbord.

Kavla ut på en plåt med bakplåtspapper.

Lägg på valfri fyllning. Jag valde att grunda med tomatsås och riven ost, sedan pepparskinka, purjolök, några skivor salami och så färska champinjoner.
Sen penslade jag olja på kanterna.


Strax dags för ugnen.

Grädda pizzan mitt i ugnen på 250 grader i ca 10 minuter.

Sen är det bara att toppa med färsk basilika och hugga in. Vi gjorde grönsallad till istället för den klassiska vitkålssalladen.
Pizzan räcker gott och väl till två eller tre personer beroende på hungriga gäster man har.


Rökigheten från salamin blev pricken över i:et.

Ja, det var mitt bästa pizza recept.

Ha en fin dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar