lördag 12 juni 2010

Dopp i grytan...

Vilken dag vi haft.
Prognosen hade lovat ösregn och svala grader.
Vi fick sol, lagom temperatur och vind.
Perfekt.

Vi hade nämligen hyrt en badtunna till idag.
Så tidigt i morse har jag och M varit och hämtat den, fyllt den med vatten och börjat elda så den skulle bli varm och skön.
Vid halv tre var vi samlade allihopa, utom lilla e som var på kalas och kom lite senare.

Vi började med att servera en välkomst drink.
(Det var till detta jag skulle ha den fina brickan som jag köpte förra söndagen. Den passade jättebra!)
Till det hade vi två sorters kex. Ett med philadelphia-grillad paprika och ett med philadelphia-getost och soltorkad tomat.
Sen fanns det grissini pinnar och ost kuber med blå druva.
Så fick man plocka lite av vad man själv gillade.





Sen blev det lite bad i tunnan för mamma.
Så serverade vi henne ett gott mousserande vin att sippa på medan.

Till middag serverades:

Helgrillad fläskfilé med bakpotatis och/eller potatis gratäng
Grönsallad
Feta ost i bitar
Grillade färska champinjoner
Grillade majskolvar
Kryddsmör
Bearnaisesås
Grönpepparsås och
Baguetter

Sen hade vi öl, vin och läsk och vatten att välja på till det.
Riktigt gott var det och mätta blev vi.
Sen var det dags för en tur i tunnan igen för alla som ville.
Gissa om barnen ville!

Efterrätten stod min bror för.
Två underbara cheesecakes som hade en fyllning av vitchoklad, creme fraiche, färskost och jordgubbar.



Den var himmelsk!
Fyllningen var så len och krämig att den bara smälte i munnen.

Tanken var att vi senare på kvällen skulle mumsa på lite plock godis, chips och ostbågar men efter allt den goda maten orkade vi inte.
När alla gäster och födelsedagsbarnet åkt hem, ja då hamnade älskade maken och jag här...



Sanslöst... Halv elva på kvällen och stråk av sol.
Det var så ljuvligt.
Hela senaste veckans planering och alla mina listor bara rann av mig i det varma sköna vattnet.
Tror jag struntar i att fylla 38 nästa år.
Jag ska fylla 60 istället...


Tack ni fina som var med och firade, tillsammans gjorde ni festen precis så fin som den blev.


Gonatt från en varm och trött, men nöjd Jeanette.

3 kommentarer:

  1. Låter underbart! Kommer inte ihåg om jag hälsat grattis men gör det nu om jag glömt!/Anja

    SvaraRadera
  2. Den uppvaktningen ska jag sen glömma!!! Vet ni...jag var allt lite orolig att ni skulle doppa mig i älven, men det blev varm badtunna, med ett glas mousserande vin till, och min älskakade F, ni.. mina älskade barn m familjer o syster Lisa M, o kusin E, med sin T.God mat och massor av fina presenter**

    SvaraRadera
  3. Korrigering!!!! Den uppvaktningen ska jag SENT glömma......Glömmer den aldrig, känslan av lycka sitter i ännu,flera dagar efteråt.Kramar till er mina barn m familjer, som ordnade ett såååå fint kalas.

    SvaraRadera