onsdag 24 april 2013

Kaos in tha kitchen...

Jisses alltså, ni skulle ha sett mig i köket idag.
Jag tänkte inte ens på att ta bilder så inne i det jag höll på med var jag.

Edvin kan ju bara äta flytande kost nu ett par dagar så idag slog jag på stort och skulle göra blomkålssoppa. Det i sig är ju ingen konst, man bara följer ju receptet.
Men att mixa den slät sedan.

Det var liksom där det började.

Tidigare har jag haft en mixerstav man kunde sätta fast på elvispen, mycket fiffigt, men eftersom elvispen nu låter som ett mindre tröskverk lät jag bli att använda den.
I stället tog jag den vanliga mixern med glaskanna.

Problemet med den är att den inte rymmer särskilt mycket åt gången.

Så där stod jag.

Med en stor kastrull där jag hade själva koket i.
En kanna dit jag hällde av spadet på soppan innan jag mixade potatisarna och blomkålet.
En bunke där jag hade potatisarna och blomkålet innan jag mixade dem.
En liten kastrull dit jag hällde det jag mixat.
En sil som jag hade ovanpå den lilla kastrullen för att sila det jag mixat som inte blev slätt för att min mixer inte riktigt orkade den heller.

Phu.

Ja, ni förstår ju själva.

Och som om det inte var nog så brände jag fast soppan i kastrullen när jag skulle värma den till middagen sen.

Som tur var hade jag kokat en stor sats och lite mindre än hälften fanns fortfarande kvar i kylen.
Så det var bara att börja om och göra rätt.

Det räckte precis till Kottarna och Käre Maken.

Själv smakade jag en ansenlig mängd när jag lagade den, så nån större nöd på mig gick det ju inte.
Och Käre Maken hade stekt bacon och svamp till så det blev riktigt bra ändå.

I morgon ska jag koka nån annan soppa till Edvin.
Nån som inte har mjölk och grädde som bas.

Men god var den.

Synd bara att jag inte hade lust att fota hela balunsen.
När det utspelade sig.

Det hade varit rätt kul så här i efterhand.

Lite i alla fall.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar