onsdag 5 juni 2013

Späda rabarber

Nu börjar rabarbersäsongen.

Hos Svärmor är de redan stora och jag såg till och med knopp när jag var där idag.
Inspirerad skickade jag Edvin att plocka in en bunt här hemma också.
Sen blev det rabarberpaj till kvällsmat.


*årets första*

Här kommer bästa receptet, om du frågar mig.

Rabarberpaj ca 8 portioner

Sätt ugnen på 225 grader.

Sen behöver du:
500 gr rabarber i tunna skivor (ca 1 liter)
Använd gärna späda stjälkar. Är de grövre så skala av det yttersta lagret så blir de inte så trådiga.
1 dl strösocker
1 msk potatismjöl

Blanda sockret och potatismjölet med den skurna rabarbern.
Häll i en form.

Blanda smulet av:

200 gr halvkallt smör
4 dl vetemjöl
1 näve havregryn
5 msk strösocker

Finfördela smöret i de torra ingredienserna tills du har en grynig massa.
Fördela över rabarberna i formen och grädda, mitt i ugnen, i 15-20 minuter.
Servera med vaniljglass.


Det här är kalasgott. Lagom sött och syrligt och sommar så det visslar om det.
Nu ska jag ut i trädgårn och vattna blommor.


Tiddelipom!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar