torsdag 17 april 2014

Knäckebröd till påskbordet

I går tog jag mig i kragen och bakade det där smaskiga knäckebrödet som jag bakade i julas också.

Den här gången provade jag toppa dem med lite flingsalt, förutom vallmofröna, och det blev riktigt bra.
Man får passa sig bara för att inte strö över alltför mycket så det blir för salt.

Här kommer receptet om nån är sugen på att prova.



Knäckebröd

24 brödkakor

5 dl mjölk
10 gr jäst
0,5 msk ljus sirap
0,5 msk honung
1 tsk salt
1 tsk hela fänkålsfrön
1 tsk hel kummin
2 dl vetemjöl
3 dl fint rågmjöl
7 dl grahamsmjöl

Svarta vallmofrön och flingsalt till garnering.

Gör så här:

Mortla kryddorna fint.

Värm mjölken till 37 grader tillsammans med kryddorna, saltet, sirapen och honungen. Smula ner jästen i en bunke och lös upp den med degspadet.

Blanda mjölsorterna och tillsätt lite i taget, arbeta degen till den är elastisk och ganska fast.

Jäs degen i ca en timme.

Sätt ugnen på 225 grader.

Dela degen i 24 bitar och kavla ut varje till en väldigt tunn kaka. Degen är lite klibbig, men det går bra om man bara använder rikligt med mjöl när man kavlar ut.
Överflödigt "borstar" man bara av med händerna innan brödkakan läggs på bakplåtspappret.

Innan gräddning, kavla med kruskavel, pensla lätt med vatten och strö på svarta vallmofrön och ev. lite flingsalt. (Jag kavlade lite efteråt också på brödkakorna så toppingen fastnade bättre.)

Grädda bröden i mitten av ugnen tills de får fin färg, ca 4-6 minuter beroende på ugn. Ev. kan man behöva vända dem en sväng och grädda undersidan en minut.

Låt svalna på galler och stapla dem på hög när de är kalla.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar