söndag 8 april 2012

Helgen, so far.

I går lagade vi (läs: Maken, jag bara hängde bredvid) den planerade dubbelmarinerade fläskfilén, grönsakspajen och så sparris och örtkryddat vitlöksbröd.

Resultatet blev mycket, mycket gott och eftersom jag provsmakat både en skiva kött, en liten bit paj och två sparrisknoppar så är det inte bara hörsägen ;-)
Jag verkligen älskar att han är så bra på att laga mat

Pajen blev riktigt bra och fylldes först med en röra av creme fraiche blandat med riven ost.
Sedan toppades det med halverade körsbärstomater, strimlad purjolök och så några små bitar av cambozola som är en smakrik, men inte så stark, mögelost.


*klar*

Köttet var också väldigt gott, först kändes det lite ovant i smaken då det var rätt mycket syra av limen.
Det blev som en fruktig, sval smak. Skulle passa perfekt att äta till en ljummen potatissallad eller bara till en vanlig grönsallad, en varm sommardag.

Nästa gång ska vi prova ta i lite mer hetta, i form av nån chilifrukt tror jag. Det skulle också bli bra.


*årets påskmiddag*

Och inte har jag blivit utan godis heller i helgen. Käre Maken hade fyllt mitt påskägg med godsaker.
Geisha, Mentos med fruktsmak och så favoriterna alla kategorier: Anthon Bergs Marsipanägg.
De äter jag bara en gång per år och det är just nu till påsk.


*nomnom*

Och i år lär de ju räcka extra länge. Men två marsipanägg och några Mentos-knappar har jag mumsat i mig i alla fall.

Det lite trista i helgen var att jag missade den årliga påskmiddagen i dag ute i stugan hos svärmor och svärfar.
Magen krånglar fortfarande alldeles för mycket för några längre utflykter och Magnus ville inte åka då jag inte kunde.

Ibland känns det jobbigt att familjen vill stanna hemma bara för att jag inte kan åka, även om jag förstår hur de tänker.
Men jag vill inte att de ska behöva sitta hemma jämt heller bara för att jag inte kan fara någonstans och till slut lyckades jag övertala honom att åka ändå.

Jag passade på att se klart en film från igår här hemma och så tog jag mig en tupplur så jag kanske orkar hålla mig vaken lite längre i kväll.

Sen har jag världens bästa svärmor.
För se.
Här kom det matlåda med hem till mig ifrån stugan.


*omtanke i en liten ask*

Precis lagom och precis de saker jag var mest sugen på. Rödbetsröra, potatis, kokt morot och köttbullar.
Så i slutet av dagen blev det rätt bra ändå.
Men sällskapet saknades, det gjorde det.

Nåväl, så småningom blir jag frisk och då ska här umgås!


Nu önskar jag er en trevlig fortsatt påskhelg.


Kram J.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar