lördag 22 maj 2010

Bond middag...

Jag gjorde god mat till middag idag.
Ett eget litet påhitt.
Lite "man tager vad man haver".
Fast utan den där Kajsa Varg.
Istället hade vi Brorsan och hans kotte på besök.

Nåja, här kommer receptet för den sugne.
Det räcker nog till ca 8 ganska stora portioner.


KASSLER GRATÄNG

ca 12 dl okokta makaroner, tex. fjärilar eller bara vanliga U.
600 gr kassler, fast idag hade vi falukorv istället.
2 dm av en normaltjock purjo.
4 dl grädde + lite idealmjöl, typ 2 msk eller så.
2 burkar creme fraiche med smak av champinjon och kantarell.
400 gr gratäng ost + lite till att strö över innan den gratineras.
salt, vitpeppar och ev. en dutt buljongpulver.

Koka makaronerna.
Stek kasslern/korven tillsammans med purjon.
När makaronerna är klara, häll av vattnet och blanda dem med kassler och purjo fräset.
Tillsätt grädden, idealmjölet, creme fraichen, osten och kryddorna.
*Kom ihåg att kasslern kan vara ganska salt så man får smaka sig fram.*
Rör ihop och låt puttra ett par minuter.

Häll det i en gratängform, strö över lite ost, grädda i 200 grader tills osten uppe på ser god ut.


Hyffsat enkel att göra.
Inte vansinnigt dyrt.
Visserligen är den nog mer nyttig för själen än för nåt annat...men det struntar vi i idag.
God blev den för när jag kom på att jag skulle fota den för att visa den i bloggen, ja då fanns det inte mycket kvar.
Om det nu inte berodde på att alla bara var särdeles hungriga.
Den möjligheten finns.


Nu ska jag bädda ner mig.
Har en bra bok som väntar.

Kram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar