lördag 29 maj 2010

Ett gott skratt

Våran stillsamma lördag inleddes med Vernissage! Som sig bör med bubbel och småplock att mingla runt med.
Mysigt och lite högtidligt för barnen.




Barnens farmor har tillsammans med några andra kvinnor haft ett projekt under en tid.
De har gjort ett tyg collage som visar vår by, med en del av dess historia och lite av våra aktiviteter under ett år, uppdelat och införlivat i tre akter. Ett otroligt arbete!
Idag var det dags för avtäckningen av tavlorna som nu finns uppsatta i vår Bya´stuga.


"höst"


"vinter"


"vår-sommar"

Tavlorna är ca 1,20 x 2 meter, så det är inga små collage!

En tur till Överkalix har vi också hunnit med jag och barnen.
På väg upp fick Stora E syn på ett mycket underligt djur ute på en äng...
Hon sa att "det såg ut som en älg, men det hade bakbenen ihop bundna och det hoppade lite som en hare"
-!?!?
Jag sa att hon kanske ätit nåt olämpligt på kalaset igår...
Det hade hon inte, sa hon.
Hon VET vad hon såg och det hoppade som en hare, med benen bakåt och uppåt, med ett älghuvud där fram.
Jag föreslog ett rådjur, men se det var det INTE.
Lilla e skrattade så han knappt fick fram ett ljud.
Med skrattet bubblande lovade jag dyrt och heligt att vi skulle stanna och ta en närmare titt på skapelsen om det mot förmodan fanns kvar på vägen hem.

Det gjorde det.....

Men nån älg-hare korsning var det inte...
Det var två tranor.
Vi skrattade allihop så jag var tvungen att stanna bilen.
Det Stora E trodde var de ihop bundna bakbenen var tranans långa hals och huvud.
Fågelns kraftiga, ganska spretiga stjärtfjädrar var "älghornen".
Med andra ord visste hon inte vad som var fram och bak på den stackaren.
Jag fotade dem, eftersom de var en bit bort blev bilderna inte så tydliga, men jag kan förstå hur hon tänkte då jag såg dem.
Ett gott skratt fick vi oss i allafall och ett till då vi kom hem och skulle berätta för M.
Stora E skrattade så hon hade tårar i ögonen.

Fast lite kul hade det ju varit om hon upptäckt en alldeles ny art.
Lite som en Heffaklump fast en Elsaosaurus, typ.

Sen åt vi våfflor och firade min namnsdag.
Det är tradition hos Mumin familjen och namnsdagsbarnet slipper grädda :-)
Finaste Kottarna sover nu gott efter myskväll och en spännande dag och de vuxna ska krypa ner i soffan en stund.



God natt önskas från isi Sme´

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar