onsdag 15 februari 2012

Dilemma

Det är en sak jag har gått och funderat på ett par dagar.

Min UC har ju som jag tidigare nämnt, bestämt sig för att göra mitt liv en smula jobbigare för tillfället.
Det i sig har jag inte funderat så mycket på.
Efter 12 år är det inga större konstigheter men det börjar nog vara dags för ett samtal angående medicineringen.

Och då det var ju det där med El Doktore.

Ni vet min trogne följeslagare som drog till annan ort, men som nu är tillbaka här i bygden.
Med nyöppnad Klinik.
Privat.

Jag har ju blivit tilldelad en ny doktor.
På stora sjukhuset.
Lite mer Landsting.
Ni vet.

Dilemmat då.

Ska jag ringa till min El Doktore på Kliniken.
Eller till den Nya på Sjukhuset.

Fördel El Doktore:

Han har studerat mina inälvor de senaste tolv åren.
Således är han väl insatt med hur jag brukar se ut på insidan.

Han vet hur jag inte borde se ut på insidan och han vet att jag har mina åsikter om somliga saker och han låter mig ha dem.

Samtidigt som han alltid är rak och ärlig om huruvida jag har rätt eller inte.
Och han talar om det.
Det gör mig trygg.

Kortfattad, rak på sak och otroligt kompetent.


Så är det doktor Ny:

Han har jag inte träffat ännu.
Men jag har pratat med honom i telefonen.
Två gånger.

Han verkar också veta vad han pratar om.
Men han känner inte mina inälvor.
Eller mig.

Jag vill ha en doktor som litar på att jag vet vad jag pratar om då det gäller min UC, men som har förstånd nog att tala om för mig när han faktiskt vet bättre.

Det jag tänker mer på är att om det blir så att många av El Doktores patienter nu byter från Sjukhuset till Kliniken.
Då kanske inte medicin mottagningen har underlag nog för att bli kvar.
Och jag vill gärna ha kvar den som backup.

Ifall El Doktore drar igen.

Ni vet lite som när man vill äta kakan och ändå ha den kvar.

Jag vill alltså helst gå till min El Doktore på Kliniken, men känner mig lite illojal mot Sjukhuset och den Nya i så fall.
Han kanske är jättebra han också.
Så får han inte ens en chans.
Och alla Syrrorna på Medicin, de gillar jag ju massor.

Men måste man inte tänka på vad som är bäst för en själv just nu?
Man vet ju ändå aldrig hur det blir i framtiden.
Kanske de rent av hittar ett botemedel så jag slipper fundera på sånt här.
Det vore väl nåt?

Kanske man kunde gå till båda?
Utan att de vet det?

Men det kan bli lite komplicerat.
I fall de samkör journalerna.

Äh, nu måste jag gå på toa.
Jag får fortsätta fundera där.


.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar