fredag 10 februari 2012

Soppa på menyn

Åh, vad länge det var sedan jag åt ärtsoppa.
Det blev en hel kastrull i dag så nu finns det att mumsa på framöver också.

Kokade ärtorna tillsammans med en gul lök, två morötter, timjan, hönsbuljong, lagerblad och så lite salt och peppar.
När den hade kokat klart rörde jag ner ungefär en matsked fransk senap också. Så blev det lite sting i soppan.

Den blev om jag får säga det själv, riktigt bra.

Stackars Maken som inte tål baljväxter och således inte ärtor, fick tack vackert bara känna doften, medan jag själv tog och provsmakade flera skedar. (Fast det gick ingen nöd på honom, han fick annan mat ;)


*funkar bra att servera i en kopp*

Ska frysa in det mesta nu och spara en liten skvätt till i morgon bara.

Det blir spännande att se vad Kottarna tycker om den. De äter ju det mesta men med ärtsoppa vet man aldrig.
Har man varit med om skolbespisningens kan man nog ha sina tvivel.

Själv var jag inte nån fantast av ärtsoppa då jag var yngre, minns inte ens om vi åt det hemma men det tror jag nog att vi gjorde.

Men så var det en gång när jag och Farmor var och skulle plocka jordgubbar.
Det var mot slutet av säsongen, Granåns Handelsträdgård hade självplock och det var så där ruggit småkallt och regnigt ute. Vi frös om fingrarna och efter en hel evighet var det då dags att äta den medhavda matsäcken.

Då hade Farmor med sig ärtsoppa i en termos och så åt vi ostmackor till. Jag tror nog att det då var den godaste soppa jag ätit, någonsin.
Förmodligen gjorde nog vädret sitt till.
Och så var det extra skönt att sätta sig ner och vila en stund och få nåt varmt i magen också.

Men jag vet att det var just där och just då som min inställning till ärtsoppa ändrades.


Nu ska jag låta Magnus koppla upp min dator mot nya skrivaren så jag kan skriva ut det där pysslet jag skrev om i går.
Det blir kul.


Ha det gott vänner och njut av helgen.
Förhoppningsvis blir det riktigt skönt så man kan vara ute.


Kram!

*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar