fredag 18 oktober 2013

Sugna på nåt gott till helgfikat?

Då har jag nåt som är perfekt.

En len och krämig, men inte alltför söt, choklad cheesecake!
Vi åt den på pysseldejten igår och jag gjorde den redan dagen innan. Den blir riktigt bra då den får stå till sig över natten.
Ta gärna ut den en stund innan den ska serveras för smakerna kommer fram bättre om den inte är iskall.

Choklad cheesecake

250 gr chocolatechip cookies
75 gr rumsvarmt smör

400 gram philadelphiaost
2 dl creme fraiche
200 gram mörk choklad (fast jag tog marabou mjölkchoklad för det fanns hemma)
1/2 dl ljummet kaffe (det bytte jag ut mot chokladmjölk för det passade bättre tänkte jag, välj själva)
2 ägg
3/4 dl strösocker

Sätt ugnen på 175 gr.
Mixa kakorna till smulor.
Blanda dem med smöret och tryck ut i en form med löstagbar kant, klädd med bakplåtspapper i botten.
Ställ i kylen medan du gör fyllningen.

Vispa ihop philadelphiaosten och creme fraichen till en slät smet.
Smält chokladen i vattenbad eller i micron och blanda ner i ostsmeten tillsammans med kaffet (eller den ljumma chokladmjölken).
Rör till en slät smet igen.
Vispa äggen med sockret och rör sedan ner det också.

Häll fyllningen i pajskalet och grädda nederst i ugnen, i ca 30 minuter.
Kakan kommer att se rätt lös ut i mitten men den stelnar när den kyls sedan. Gräddar man för länge blir den torr och inte så krämig i konsistensen.

Låt svalna och förvara sedan i kylskåp.
Pudra över kakao innan serveringen.


Vill man kan man servera färska hallon och en klick grädde till.


*förvinnande god var den*


Trevlig helg!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar