onsdag 7 maj 2014

Modifierad rabarberpaj...

Eftersom att jag till viss del använder min blogg som receptbank för saker jag testlagat, och gillat, så kommer här receptet från i morse med viss modifikation då.
Äpplen i stället för rabarber, muscavadosocker i stället för farin, dinkelflingorna fick bli havregryn och en lime fick ersätta citronen. Man tager vad man haver helt enkelt.

Snabbt gick den att svänga ihop och god blev den.

Här kommer då den modifierade versionen:

Äppelpaj med smuldeg

Äpplena:
2 goda äpplen (lite åt den mjöligare, men ändå fasta sorten, nåt rött typ)
85 gr strösocker (1 dl)
30 gr mörkt muscavadosocker (0,5 dl)
8 gr vaniljsocker (1 tsk)
4 gr kanel (1 tsk)
5 gr maizenamjöl (1 tsk)
zest från en liten limefrukt

Och ja, jag väger mina ingredienser bara för att jag kan. Jag ääälskar min lilla köksvåg. Och att det är skillnad i vikten på ingredienserna med skedmått beror förmodligen på densiteten på varan.
Om ni frågar nån som är insatt.
Inte mig.
Jag bara väger, måttar och hoppas på det bästa. Gör det ni med.

Smuldegen:
100 gr smör
120 gr vetemjöl (2 dl)
50 gr havregryn (1,5 dl)
70 gr strösocker (3/4 dl)
5 gr bakpulver (1 tsk)
8 gr vaniljsocker (1 tsk)

Gör så här:
Börja med äppelfyllningen. Hacka äpplena i mindre bitar och blanda med de övriga ingredienserna. Smörj en pajform och fördela fyllningen jämt där i.
Sätt ugnen på 200 grader och gör sedan smuldegen.

Smuldegen:
Lägg alla ingredienserna i en skål.
Finfördela smöret med fingertopparna tills du har en smulig massa. Strö smulorna över äpplena och grädda i mitten av ugnen i 25-30 minuter.
Pajen ska få en gyllenbrun yta.


Egentligen är det ju en helt vanlig smulpaj, men det blev nåt extra på grund av limezestet och muscavadosockret. En lite knäckigare men samtidigt friskare ton på hela härligheten.
Sen var jag nog inte så exakt på grammen när jag måttade upp.
Det funkade i alla fall.



Vi åt den med lite vaniljglass, men jag gissar att en rejäl skvätt vaniljsås skulle passa minst lika bra.
Om inte bättre.

Så nu väntar jag bara på att de där rabarberknopparna ska komma upp så ska jag prova med dem också.

Tjingeling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar