torsdag 24 februari 2011

En smula matlust är tillbaka

Pappan i huset har varit upp till Gällivare och jobbat i dag.

Jag har varit ensammen hemma.

Men lilla e slutade en hel timme tidigare så jag hämtade honom på skolan och Stora E fick åka hem med taxin i vanlig ordning.

Lilla e och jag fick en plötslig lust att lyxa till en vanlig torsdag.
En vanlig torsdag som i dag.
Så det gjorde vi.

Vi smet in på Lyktan och fikade.
Varsitt STORT wienerbröd.


*torsdags fusk*


Sen visste vi inte hur vi skulle orka nån middag så det fick bli sallad med tonfisk och lite goda tillbehör.



Jag passade på att göra Myrstackar också i dag.
Av en sockerkaka.
Färdigköpt sockerkaka på Coop.
Funkar hur bra som helst.
Man ska inte göra det svårare än vad det är.

Fast jag har inte orkat provsmaka nån Myrstack, det får bli en annan dag.



Men de doftar jättegott!

Jag hittade inte den där Saturnus punsch essensen som jag haft förr då jag gjort dem. Så jag fick ta en annan sort som skulle blandas med sprit.
Fast för gästernas skull, eller kanske mest min egen, blandade jag essensen med vatten i stället.
Det blev jättebra.

Här kommer receptet om nån nu blir lite sugen.

Myrstackar
(det blev 30 stycken)

En sockerkaka, ca 500 gr
150 gr smör
1,5 dl strösocker
3 msk kakao
1 dl arraks punsch, köps på tex Ica

chokladströssel

Gör så här:
Mixa sockerkakan i en assistent till smulor.

Häll över smulorna i en bunke.

Sätt smör och socker i assistenten och mixa ihop.

Häll tillbaka sockerkakssmulorna, tillsätt kakaon och
arraks punschen.

Mixa allt till en slät smet.

Låt stå minst en timme i kylen och rulla sedan till bollar.

Rulla bollarna i chokladströssel och sätt myrstackarna i småbrödsformar.



Myrstackarna går jättebra att frysa in.
Om det blir några över.

Jag har fryst in alla utom två.
De ska Kottarna få provsmaka då de kommer in efter sin sparktur.



Det var allt för i dag.
På återseende :-)

3 kommentarer:

  1. Vilken härliga dag ni haft i bland måste man få fuska liite. jag Älskar myrstackar och inte dom i skogen då ;) Spara en till mej för nu på ons kommer jag och trollen.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Tack för hälsningen :-) Oj va goda myrstackar måste testa, jag har aldrig gjort dom förr.
    Visst är det väl härligt kunna slinka in och bara ta en mysfika...

    Trevlig helg på er alla//Kramar från Söder

    SvaraRadera
  3. Anni:
    Jaa, så kul, då måste vi ju ta och ses.

    Jag ska märka om myrstacks-burkarna i frysen till fiskpudding eller nåt, så ingen är och småsmakar innan ni kommer.

    Då ses vi snart.
    Kram.

    Annica:
    De är väl värda ett försök på bakfronten.
    Super enkla och jättemumsiga.

    Lilla e var nog lika nöjd över fikat som över att det bara var han och jag som fick gå.

    Nästa gång får Pappan och Stora E följa med men ibland kan det vara mysigt att bara vara två också.

    Stor Kram och 3vlig helg på er med.
    Kraam.

    SvaraRadera