söndag 24 juli 2011

Oboj! Vilket vackert väder...

Fläckvis i alla fall.
Maken och Kompis-pappan hade haft riktigt fint väder på sin dagsutflykt med båten.
Grillat älgfilé till middag hade de gjort och haft det allmänt bra.


*mitt M har fotat kvällshimlen ute på ön*

Vid halv tolv snåret åkte jag och Syster Yster ut till stugan för att hämta dem då de kommit i land.
Då brakade åskan lös.
Jag vet ju att jag bad om åska och att den helst skulle vänta tills mitt M var hemma.

Det gjorde den.
Med besked.
Blixtarna ljungade över himlen och det lös upp som om det var mitt på dagen, fast det för övrigt var helt mörkt ute.

Sen har det åskat halva natten och regnet har bokstavligen vräkt ner från öppna skyar.
Strömmen gick sedan vid två tiden då jag precis skulle somna, men då var den inte borta länge.

Längre var den borta i kväll.
Då tror jag hela kommunen blev mörklagd för en dryg timme.
Jag passade på att susa över till Svär-päronen och plocka mig lite jordgubbar till kvällsmat under tiden.
I hällande ösregn.
Men gott var det att få torra kläder och en skål med sommar då jag kom hem.


*godast som de är, med socker och mjölk*


Särskilt mycket svalare blev det nu inte av åskvädret och fukten hänger som ett klibbigt täcke på en då man går ut.
Inte ens då vi försökte göra korsdrag här hemma blev det mindre varmt och kvavt.

Maken var ut och tittade till i Kottarnas tält och där var det också rejält blött. En si så där fem sex liter vatten tömde han tältet på innan det fick komma in i uthuset för att torka upp.

Och nu har då mina utomhus växter fått sig en rejäl rotblöta.
Förutom att jag faktiskt kom ihåg att vattna dem i går.

Så dör de inom det närmaste är det inte av torka i alla fall.

För omväxlings skull...



JLOAO

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar