tisdag 12 juli 2011

På tur

Vilken tur att glassbilen dök upp precis då vårat glassförråd börjat sina.



För fastän det är regnigt är glass gott.
Vi köpte en ny rolig glass med en sorts godis-topp som sprakar och sprätter i munnen då man äter den.


*kaktus*

Sånt godis fanns då jag och M var små men då var det i nån slags pulverform om jag inte minns fel.

Eftersom vädret nu inte visade sig från sin soligaste sida bestämde vi oss för att det skulle passa bra med en biltur.

Först åkte vi ut till min hemby Björkfors.
När jag bodde där och var kring tio år kastade jag och min kompis en flaskpost i älven.
Senare kom det ett svar från en tjej i grannbyn vars bror fiskat upp flaskposten då han varit ute och paddlat kanot.

Vi började brevväxla, på högstadiet hamnade vi i samma klass och nu har vi varit kompisar i 28 (!) år.

I dag har Kottarna kastat flaskposter.

I samma älv som jag kastade min.

Nu är det bara att vänta och se om någon hittar deras.

När vi ändå var där passade vi på att fika lite på Hembygds Caféet de har där.

*kvarngården*


*smaskigt fika och så flaskposterna i bakgrunden*

Byborna turas om att baka och det finns alltid både hembakat fikabröd, lite glass och lite godis.
Väl värt ett besök om ni har vägarna förbi åt det hållet.

Sen tog vi oss en sväng till Haparanda och så hem igen.
Precis lagom för en regnig dag.


Till middag i kväll blir det kryddiga älgfärsbiffar och mandelpotatis klyftor.
Ska göra sallad till och en kall gräddfils sås.
Det blir mums tror jag.

Men nu, tömma och fylla diskmaskinen innan vi börjar laga mat.



Hej hopp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar