fredag 12 augusti 2011

Dagen i långhet

9.00
Vaknar

9.30
Upptäcker att Maken är försvunnen

9.32
Väcker Kottarna.
Säger att Pappa är på jobbet inne i stan och hoppas att jag har rätt.
Kottarna är helvimsiga av att de blivit upptvingade så tidigt.

9.40
Frukost

10.00
Kottarna dukar av.
Jag startar tvättmaskinen.

10.20
Hittar den stackars leverpastejen i skafferiet.
Bestämmer att Kottarna måste börja vända dygnet.
Förra veckan hittade jag den inlagda sillen i skafferiet och bakplåtspappret i kylskåpet.
Det var inte Kottarna.
Jag måste också vända dygnet.

11.00
Maken ringer från jobbet.
Internet strular och han kommer att bli sen.

11.04
Jag börjar städa i köket.

12.00
Viker tvätt.
Stora E går ut och målar sista fönstren.
Lilla e städar sitt rum.
Medan han läser sina tidningar.

12.30
Maken kommer hem.

12.45
Vi åker och hämtar M's kompanjon som ska vara med och ordna överrasknings fest för en blivande 40-åring i bekantskaps kretsen.

13.00
Plockar upp kompanjonen.

13.30
Jag lämnar av M och kompanjonen hemma hos Vännerna.
Kompanjonen bor där.
Han är pappan i familjen.

13.40
Landar hos Goaste kompisen för att hämta ett paket till Stora E som jag härbärgat där.
Drösar ihop i deras soffa.
Fäller ut fotstödet i deras soffa.
Vill stanna där resten av dagen.
Kommer på att det inte går.
Har två Kottar hemma.

15.00
Lämnar Goa kompisen på hennes jobb.
Åker hem.

15.30
Hjälper Kottarna med deras vad-tycker-du-om den-här-boken-papper från biblioteket.
Sommarlånen ska in och har man läst åtta böcker så får man en.
Det gillar Kottarna.

15.40
Förklarar skillnaden mellan bokrecension och vad det betyder om det står: Vad tycker du om boken, för lilla e.
Lilla e tycker det är onödigt med vad han tycker.
Han vill skriva bokrecensioner i stället.

15.50
Jag övertalar honom att skriva vad han tycker och hotar med att han inte får nån bok annars.
För det har bibliotekarien sagt...
Sen lovar jag honom att vi kan göra bok recensioner hemma.
Då är vi överens.

15.55
Åker in för att gå på biblioteket.
Det stänger fem.
Kommer på att Maken skulle hämtas hos kompanjonen.
Och att Svärmor och Svärfar kommer till oss på fika, halv fem.

16.08
Plockar upp Maken.

16.12
Kottarna springer in på bibblan.

16.18
Kottarna springer ut till bilen.
Med varsin bok.

16.24
Snabbhandling till middagen på Millas.
Gasen hem.

16.30
Parkerar på gården.

16.32
Svärpäronen landar hos oss och ber om ursäkt för att de är lite sena.
De hade stannat till hos en granne för att se på hennes trädgård.
Vi är helt okej med deras försening...

17.00
Middag till oss.
Kaffe till gästerna.

17.30
Människor börjar droppa in inför födelsedags överraskningen för den blivande 40 åringen.
Samlingspunkt isi Sme´.

17.45
Alla är samlade.
Avfärd mot festligheterna.
Kottarna susar iväg till Grann-Kotten och jag pratar en stund med Syster Yster i telefonen.

19.00
Kottarna och jag åket till Kalix med lite saker som M och gänget glömt.

19.20
Kottarna och jag åker till Töre och köper mjukglass.
Lovade Stora E en mjukglass då hon var färdig med fönster projektet,
Förutom lönen såklart.

20.10
Kottarna och jag har myskväll och ser film.
Kottarna har fått godis fast det är fredag.
De orkar knappt äta det efter mjukglassen.
Jag dricker vatten och är glad att jag hoppade över glassen.

22.00
Kottarna bäddar ner sig efter tandborstning och godnatt kramar.

22.10
Jag börjar baka inför Stora E's firande i morgon.
Nougat rutor och två sorters fluff till tårtfyllningarna.

23.00
Klar med allt utom disken.
Struntar i det och hoppas det försvinner under natten.
Hoppas.
Inte tror.

23.02
Börjar skriva dagens blogg.

23.30
Maken ringer från festligheterna och vill ha skjuts hem.

23.35
Jag hämtar Maken.

23.55
Slänger mig framför datorn och avslutar dagens blogg.



Gissa vem som ska ta sovmorgon i morgon...



.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar