måndag 24 januari 2011

Dagens smak: choklad

Hade goda vännerna på besök här i dag.
Skön start på veckan med lite tjejsurr.

Bakade kladdkake muffins till fikat och de blev riktigt lyckade med tanke på att de inte blev som de skulle...
De pöste liksom upp ganska mycket i ugnen.
Sen när jag tog ut dem så sjönk de ihop i mitten.

Fast det gjorde inte så mycket.
Perfekt för att fylla dem med lättvispad grädde och nåt annat mumsigt.

Det blev jättebra!


*med frukt...*


*...och med godis*


Här kommer receptet om nån blir sugen att prova.


Eksta chokladkaka (ur: "Annas mat, stora kokboken" av Anna Bergenström)

100 gram smör
2 ägg
2 rågade dl socker
1 dl vetemjöl
3/4 dl siktad kakao
1 tsk vaniljsocker


Smält smöret och ställ åt sidan.

Vispa ägg och socker pösigt.

Häll i det smälta fettet och rör om.

Mät upp mjöl, vaniljsocker och kakao i en skål.
Sikta sedan ner det i äggblandningen, rör slätt och fördela smeten i 12 muffins formar.

Grädda i mitten av ugnen, 175 grader i 8-10 min.



Jag gräddade mina i 12 minuter.
Kanske det var därför de blev som de blev...

Jättegoda :-)



Nu blir det lite tv.
Finaste M är i Uppsala på kurs och kommer hem först i morgon.
Kottarna har jag bäddat ner och godnattat.

Så i kväll är fjärrkontrollen min...

Kanske jag tillåmed vågar se Medium.
Eller inte.


.

2 kommentarer:

  1. Jättetrevligt och gott var det! :-)
    I receptet i kokboken står det inget om muffinsformar men den varianten har jag kommit på själv, då jag ledsnade på att jag inte lyckades få min kladdkaka kladdig! Mycket lättare med muffinsvarianten då.
    :-) /A

    SvaraRadera
  2. A: Nej jag vet. Men jag tog mig friheten att frisera till recept beskrivningen en smula ;-)
    Kram J.

    SvaraRadera