onsdag 25 mars 2015

Glutenfria frasvåfflor

Det här är det bästa glutenfria receptet på våfflor som jag hittills har provat.
Superenkelt med bara tre ingredienser och jättegoda.



Glutenfria frasvåfflor
ca 10 laggar

3 dl ljus mjölmix (jag använde Lailas blå)
2 dl iskallt vatten
3 dl vispgrädde

Rör ihop mjölmixen med vattnet. Vispa grädden hårt och blanda ner den i smeten.
Smöra våffeljärnet lätt mellan varje lagg och låt sedan våfflorna vila på galler tills de ska ätas.


Som tillbehör kokade jag ihop ett paket frysta hallon med en halv deciliter strösocker och en halv tesked mald vaniljstång. Sen redde jag av härligheten med en tesked potatismjöl utrörd i vatten och så fick snabbsylten svalna i kastrullen medan jag gräddade våfflorna.

Nästa gång ska jag prova smaksätta våffelsmeten med något, rivet citronskal kanske eller kardemumma.
Det blir spännande.

Nu ska jag mumsa på en sista överbliven innan det är dags att göra kväll.

Ha det gott.

2 kommentarer:

  1. Kul att du delar med dig av alla fina Glutenfria Recept. Nu ska jag köpa en fin receptbok, där jag kan samla dom i.
    Kramkram
    Mammsen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en bra ide Mammsen! <3<3
      Då kan vi baka från den sen.
      Kramkram från Barnet

      Radera