onsdag 11 mars 2015

Mer matprat

Ibland blir jag så sugen på att laga mat med lite annorlunda kryddning. I går googlade jag fram ett recept på grekiska köttfärsbiffar.
Få ingredienser, snabblagat och riktigt gott.
Jag modifierade det en smula, bla. valde jag bort myntan och tillsatte ströbröd och en skvätt mjölk. Och så kryddade jag lite mer då jag gjorde större sats.

Vill ni ha originalreceptet och bild så finns det HÄR

Här kommer min version:

Grekiska färsbiffar, 14 st

650 gram färs
1 finriven vitlöksklyfta
zest från drygt en halv citron, gärna ekologisk
lite drygt en halv dl grovhackad persilja
1 glutenfritt havreknäcke
en skvätt mjölk
1,5 tsk salt
vitpeppar

Smör att steka i

Mortla knäckebrödet till fina smulor och blanda det med mjölkskvätten.
Blanda snabbt ihop alla ingredienserna till en jämn smet.
Rulla till avlånga färsbullar, som järpar ni vet, och stek dem gyllenbruna i smör.


Jag serverade våra med kokt potatis, medelhavssallad med fetaost och så en kall sås med smak av vitlök och paprika.
Mycket uppskattat här hemma.

Nu ska jag börja jobba.
Sen väntar renbäddning och storstädning av övervåningen, våfflor till vårat namnsdagsbarn och så filmkväll på det.

Ha en fin dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar