onsdag 18 mars 2015

Nåt gott till kvällsfikat

I dag har jag bakat fler av de där goda semmelbullarna jag bakade i februari. Då hade jag kardemumma i degen, men i dag gjorde jag dem utan så passar de fint att äta som smörgås också.
Jag har utgått från ett vanligt kanelbullerecept och sen har jag testat mig fram med mjölmix-mängden till lagom konsistens.



Små rundstycken (8 st)

25 gr jäst
50 gr laktosfritt smör
2,5 dl laktosfri mjölk
0,5 dl strösocker
1 krm salt
ca 7-8 dl Lailas blå mjölmix

1 ägg att pensla rundstyckena med.

Smula jästen i en bunke.
Smält smöret och tillsätt mjölken, låt degspadet bli fingervarmt.
Blanda ner strösocker, saltet och den mindre mängden mjölmix i degspadet. Jag brukar använda elvispen med degkrokar när jag rör ihop degen.
Tillsätt mer mjölmix lite i taget tills du har en deg som är som en ganska lös bulldeg i konsistensen.


*ungefär så här ser den ut innan jäsning*

Låt jäsa övertäckt i ca 30 minuter.

Dela sedan degen i 8 bitar och rulla varje till en rund boll.
Lägg dem på bakpappersklädd plåt och låt jäsa i ca 20 minuter till.
Jag brukar täcka över rundstyckena med plastfolie i stället för bakduk så det inte ska tynga ner dem.

Pensla dem sedan med uppvispat ägg och grädda mitt i ugnen på 250 grader i ca 6-8 minuter, tills de fått fin färg.


Nästa gång ska jag försöka mig på att fylla dem med vaniljkräm så de blir som såna Solbullar man doppar i strösocker.
Det kommer nog också bli gott.

Tjingeling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar