söndag 18 mars 2012

Finaste frukost frallorna

I morse trodde jag, på riktigt, att jag skulle bli tokig om jag skulle behöva se mer skidor på tv.
Ja, jag trodde allvarligt talat att jag skulle bli tokig om jag överhuvudtaget skulle behöva se mer på tv.

Så jag bestämde mig för att göra något.
Något litet.
Kreativt så där.

Så jag bakade småfrallor.
Jättebra Jeanette.

Alltså det var som att springa ett maratonlopp.
Bara av att knåda degen flåsade jag som en hund så jag fick sitta och baka i dag...

Himmel, min energi är verkligen obefintlig för tillfället!

Men frallor blev det.


*nomnom*

En hel drös som familjen ska få mumsa på till frukostarna i veckan.
Maken har provsmakat och gett tummen upp.

Så här kommer receptet på Mumin-Mammans Maratonfrallor.

Frukostbröd

Blir ca 24 stycken

50 gram jäst
50 gram smör eller margarin
5 dl mjölk
1-2 tsk salt
6 dl rågsikt
ca 7 dl vetemjöl

Och en sluring sirap.
Fast det stod inte i original receptet, men si det blev bra ändå...

*vad jag kan!*

Smula ner jästen i degbunken.
Smält smöret och häll mjölken i kastrullen.
Värm till fingervarmt.

Lös upp jästen med en del av degvätskan och häll sedan i resterande.
Tillsätt saltet, rågsikten och ca 5 dl av vetemjölet.
Spara resten om det behövs till utbakningen.

Kör degen med maskin i 4 minuter eller för hand i 8.

*puh*

Låt jäsa i en halv timme.

Stjälp upp på bakbord, eller på köksbordet, dela degen i 24 delar och trilla runda små bollar.
Pudra över lite mjöl och låt jäsa övertäckta med bakduk i en halv timme.

Grädda i 250 grader i ca 10 minuter.
Låt kallna under bakduk.



Jag hade mina i ca 220 grader och bara i åtta minuter. Antar att det beror på vår eminenta ugn.
Kolla dem för säkerhets skull.

Frallorna alltså.

Vill du slippa läsa receptet här medan du bakar kan du läsa på Rågsikts påsen.
Det är där jag snott receptet.
Icas Rågsikt.

Eller så kikar du över och hälsar på så bjuder jag på en macka.
Så länge det finns några kvar :)

Kompis-Familjen har varit över och hälsat på.
Men de hade precis varit på skoter utflykt och ätit grillade hamburgare så de fick äta kakor i stället.

En annan dag ska jag också äta kakor.
Och nybakade frallor.

Men inte idag.


.

5 kommentarer:

  1. De ser jättegoda ut! Såna ska nog intas med ost och marmelad och så te i en kopp... Mmmm... Akta så jag inte tar dig på orden och kommer förbi och kräver att du bjussar... ;-)/A

    SvaraRadera
  2. Oh, vad goda dom ser ut.Blir så sugen på att baka,det är såå länge sen jag bakat småfrallor.

    Farmors finaste har varit här hela dagen,och vi har varit ute o lekt i snön.
    Mammsen

    SvaraRadera
    Svar
    1. A:
      Ja det lät mums med ost och marmelad.
      Blir riktigt sugen själv :)
      Du får ringa innan bara så jag hinner tina dem.

      Kraaam

      Mammsen:

      Egentligen borde man baka dem oftare. Går ju faktiskt ganska fort.
      Nån dag ska jag komma och vara hos dig jag också.

      Kramkram

      Radera
  3. Jaa, det vore kul..
    En mor/dotter dag!!!
    Och då får DU bestämma vad vi ska äta också.
    Mammsen

    SvaraRadera
  4. Mammsen:

    Då bestämmer jag bara ATT vi ska äta.
    Det ska bli kul.
    Ska bara bli lite piggare först.

    STOR kram

    SvaraRadera