tisdag 6 mars 2012

Leopard bananer

Ja, det var precis vad jag hittade på köksbänken i morse.

Tre fläckiga bananer som i alla fall på utsidan sett sina bästa dagar.
Nu var de faktiskt riktigt fina på insidan.
Men det vet man ju aldrig förrän efteråt.

Och när man väl skalat dem är det ju liksom bara att göra nåt av dem.

Så det gjorde jag.

Godaste Banankakan

Man behöver:

3 ägg
4,5 dl strösocker
225 gr smält smör
2,25 dl mjölk
6 dl vetemjöl
1,5 msk bakpulver ( japp, msk )
1 msk vaniljsocker
2 mosade bananer, fast jag tog alla tre så slapp en bli ensam kvar...

Vispa ägg och socker pösigt.
Sedan stod det att man skulle blanda mjölken med smöret och så de torra ingredienserna för sig.
Så skulle det växelvis röras ihop med ägg och socker vispet.
Åsså sist skulle man röra ner bananerna då.

Jag vispade ner allt med elvispen.
Full rulle.

Plus en si så där 100 gr hackad blockchoklad.

Det blev hur bra som helst.
Fluffig och fin smet.
Men jag har en gammal elvisp.
Från när jag flyttade hemifrån.
För 20 år sedan.

Vispen funkar skitbra.
Men den är ingen turbo direkt.
Nästan att jämställa med handkraft.
När jag tänker efter.

Nåväl.

Grädda i bakpappersklädd långpanna.
Mitten av ugnen.
190 grader i 20 minuter.



*klart!*

I morgon ska Familjen på skoterutflykt.
Då ska de få provsmaka.

För det är väldigt nyttigt med bananer har jag hört.

Gulle mej.



*

3 kommentarer:

  1. Va kul att du tittade in till mig, och tack för din kommentar ang Pippimössan.
    Fin blogg. Återkommer! Och tack för receptet. Ska testas vid tillfälle.
    Fortsatt trevligt sportlov!

    /Ewa

    SvaraRadera
  2. Hej vännen hur är det med dej ? Jag me vill smaka av den goda banan kakan ser jätte smarrig ut. Men snart kan vi ta en fika när vi vill :)
    Ska bli såå kul.
    Hälsa fam Kram.

    SvaraRadera
  3. Ewa:
    Ja världen är bra liten ibland :-)
    Eller Kalix rättare sagt.

    Ha en fin vecka du med!

    /Jeanette


    Anni:
    Jodå, snart är jag i fin form igen.

    Jodu, banankakan blev faktiskt riktigt god.
    Provsmakade den i går.
    *mummsmumms*

    Längtar också efter att kunna ses lite närsomhelst.
    Har ni fått nåt datum än för flytten?

    Ska bli sååå roligt!
    Lääängtar!

    Största kramen och hälsa alla!

    SvaraRadera