torsdag 1 mars 2012

Ny månad- igen

Åh vad tiden går fort.
Redan tredje månaden in på det nya året!

-----------

Mars-enligt Bondepraktikan:

Trädgårdsskötsel
Köksträdgården och drivbänkar.
Anläggning av drivbänkar fortsätter, har man inte redan i februari börjat lägga bänkar, så bör det inte uppskjutas längre. I bänkarna sätts nu, potatis, intagen i januari för att gro, lämpligt antal i varje bänk är femton stycken potatisar, om bänkens storlek är en och en halv meter långt och en meter brett. Gurkplantor och melonplantor som är sådda på kur i slutet av januari eller i början av februari är nu färdiga för utplantering.


-----------

Men hallå.

Jag bara undrar.
Om man inte ens ser marken för all snö.
Hur ska man få ner nåt i jorden?

Jag undrar för vilken del av Sverige den här Bondepraktikan är tänkt?

Här är riktigt vårväder idag.
Det rasar snö från träden och termometern visar bara ett par minusgrader.
Jag funderar lite på om jag ska göra nåt trädgårdsaktigt i sommar.

Förra sommaren planterade jag ju jordgubbar, salvia och rosmarin.
Rosmarinen blev stor och buskig och doftade helt underbart.
Kunde sitta långa stunder och bara dra händerna över de bladen och känna hur gott det doftade.

Kanske lite morötter och gräslök skulle vara nåt.
Eller purjolök.
Det brukar min svärmor odla.

Sallad verkar inte heller så mycket pyssel med.

Vinbärsbuskarna skulle jag verkligen vilja göra något åt i år.


*vintriga vinbärsbuskar*

De är flera stycken, både röda och svarta. De är stora som hus och ger bär mer än vi tar reda på.
Men det stora problemet är att det inte bara är jag som gillar vinbär.
Eller vinbärsbuskar.

De sabla brännässlorna gör också det.
Och de har förskansat sig under hela alla buskarna.
Sedan växer de upp och blir helt omöjliga att ha att göra med.

Både brännässlorna och buskarna.

Magnus säger att vi borde köra över buskarna med åkgräsklipparen.
Meja ner de liksom.
Med marken.

Han säger att de växer upp igen.
Och blir lika fina som innan.
Kanske ännu finare till och med.
Det säger han.

Men jag vet inte om jag litar på det.
Tänk om de bara blir pinnved och inte får bär på flera år sedan.
Jag menar Magnus gillar inte ens bär.

Han kanske bara är ute efter att få det lite lättare när han ska klippa gräsmattan...
Eller så kanske han bara är lite sugen på att röja lite.
Med åkgräsklipparen.

Lite misstänksam är jag allt.

Det här måste jag nog googla mig lite på.
Nu på momangen minsann.

För snart är det vår.



Tiddelipom!

*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar