fredag 15 april 2011

Att bryta vanor

Tacos på fredagarna börjar väl nästan räknas som en nationalrätt i de flesta hushållen.

När Kottarna var ungefär tre respektive fem år så var det obligatoriskt att äta tacos på fredagar.
VARJE fredag.

Jag blev jätteless, jättefort.
Jag är dålig på att vara sugen på något på bestämda dagar.
Jag började således införa lite andra fredagsrätter.

Det gick hur fint som helst.
Kottarna har alltid ätit det mesta.
Ända sedan de var små.
Och veckodagar var de ju hur som helst inte särskilt insatta i då heller.

Däremot blev det helt snurrigt första gången då vi åt tacos på en onsdag, tänka sig, mitt i veckan.
Av den enkla anledningen att vi var sugna på det, just då.
Kottarna var förvirrade i flera dar.
Dagen efter tacos skulle det ju vara ledigt och lördagsgodis.

Jag ruckade hela deras uppfattning vad gällde veckodagarna.
Veckan bestod av sju dagar för dem.
-Dagis, dagis, dagis, dagis, tacos, lördagsgodis och i morgon är det dagis.

Men nu är Stora och lilla e inte några pyttingar längre.
De har full koll på veckodagarna.
Man ruckar inte på deras vardag så lätt längre.

Men i dag gjorde vi det ändå.

Vi åt tacos, en helt vanlig fredag, tänka sig...
Och i morgon är det ledigt.
Och då ska vi äta lördagsgodis.


Inte så dumt alls faktiskt.



*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar