lördag 9 april 2011

Fina fisken

Här i huset är lax favorit fisken.

Maken har en viss förkärlek till halstrad abborre också.
Det har inte jag.
Den innehåller i mitt tycke alldeles för mycket ben för att vara värd besväret.
Men lax däremot.
Den innehåller precis lagom mycket ben.
Särskilt efter att Maken har rensat den och tagit bort alla.

Så till middag i dag blev det Fina Fisken.
Det är nog mitt godaste laxrecept.

Man rullar tunna laxskivor till rosor och sätter lite Västerbottensost i dem.
Smörjer en ugnsform.
Saltar och pepprar över laxrosorna och sen slår man en sås över dem och gratinerar i ugnen.
Såsen är rätt enkel med vitt vin, vatten och en skvätt grädde som bas.
Perfekt som lite lyxigare middag till helgen.


*gott med potatis till och ärtor*

(Sen blir fisken galet god dagen efter också. Kall på tex. tunnbröd.)

I receptet ska det egentligen garneras med en klick löjrom på laxrosorna innan serveringen, men det hoppar vi över.
Har inte riktigt lärt mig gilla de där små orangea prickarna ännu...
Sen hör och häpna, provade jag dricka vin till maten.
Ett halvt glas av samma sort som såsen görs på. Det gick väl, men nog är det godast med vatten till mat.

För övrigt har vi haft precis en sån skön lördag som jag förutsatte mig i går.

Sovit till sju.
Läst till nio.
Varit på biblioteket och lånat lite mer läsbart.

Skööönt :-)


Nu ska jag utmana M i nåt spel!
Helst nåt jag kan vinna i.
Ha en fortsatt trevlig helg allihopen.


Kram kram.

2 kommentarer:

  1. Kanske vi borde prova ditt recept nån kväll, nu då jag börjat gilla lax så smått? :-)/A

    SvaraRadera
  2. A: Det är en bra idé. Smakar gott gott och inte så utpräglad laxsmak. :-)

    SvaraRadera