onsdag 1 juni 2011

Kesäkuu


*månadens bild*

Maken är inte riktigt kry i dag.
Han skrotar runt och känner sig alls inte i form.

Jag som hade tänkt susa i väg till goa kompisen min i morgon men det får vi nog ta till veckan i stället.
Inte kul om jag också har hans baciller och sen skickar dem vidare.
Jag känner mig pigg å glad men man vet ju aldrig.

Får roa mig här hemma i stället.
Har varit och köpt fem säckar med plantjord så jag ska pyssla med det i morgon om vädret visar sig från sin soliga sida.

Fast nu började jag fundera lite på det här med järn nätterna.
När var det de brukar vara?
Var det inte i början av juni?
Tänk om mina plantor fryser ihjäl då!

Innan de har hunnit acklimatisera sig riktigt.

Men jag tänker prova i alla fall.

Jag kan ju släpa ut några fönster som jag sett här i ladugårdslängan.
Och luta dem mot väggen, över drivbänken, så det blir lite som ett växthus.
Så blir de inte så utsatta så här i början.

Visst låter jag ansvarsfull.

Jag hade nämligen tänkt lyckas med något som lever och växer den här sommaren.
Det brukar ju inte höra till vanligheterna.
(Kottarna undantaget. Dem verkar jag ha en naturlig läggning för att få att överleva.
Tack och lov ;-)

Fast tänk om det blir för hett då jag har fönstrena där.
Då kanske jag bränner upp mina plantor i stället...

Åh, vad det är mycket man måste tänka på.



Ni vet den där hushålls slaven jag tjatat om i så många år.
Strunt i den.

Jag vill ha en trädgårdsmästare i stället.



Helst nu.



*

2 kommentarer:

  1. Du får höra med min syster, hon kan det där med plantor :) Trevlig helg på er.

    SvaraRadera
  2. Anna:
    Ja, det var ju en bra idé!
    Att jag inte tänkte på det. Ska slå henne en signal i morgon :-)

    Trevlig helg på er med!

    SvaraRadera