måndag 13 september 2010

Baka baka liten kaka...

Stora E och Grann-Kotten är i värsta bakar tagen.
De frossar i allehanda mumsiga recept och fastnar bland ingredienser, antal grader och tider i ugnen.
De mäter och måttar som om de inte gjort annat.

I går kväll plockade de röda vinbär i hällande ösregn.
Röda vinbär som sen blev en smaskig kaka med både bär och choklad.

*höst kaka*

I dag var mängden ägg begränsat till ett...
Mumin mamman har varit slö att handla, så Stora E och Grann-Kotten fick sålla bland recepten för att hitta ett med bara ett ägg eller helst inget.
Inte många recept innehåller endast ett ägg, så det blev chokladbollar och kolakakor istället.


*chokladbollar med pärlsocker på några och de andra de fick chokladströssel, på insidan...*


*godaste kolakakorna*


Receptet på kolakakorna hittade tjejerna i Linneás bok Småkakor.


Det är nog ett av de bättre recepten på kolakakor jag smakat.
Mina har annars en tendens att bli så där mjuk-sega, men dessa blev verkligen knapriga och goda.
Eller så var det helt enkelt kak-bakarnas förtjänst :-)

Här kommer receptet:

Kolakakor ca 30 st

100 gr margarin
1 dl socker
1 msk sirap
2,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker

Blanda samman alla ingredienser till en smidig deg.

Rulla ut degen till 3 fingertjocka längder, nästan lika långa som plåten.
Lägg dem på plåten och platta till dem något.

Grädda dem mitt i ugnen, 175 grader i ca 12 minuter.

Skär längderna i bitar medan de är varma.

Plocka isär kakorna då de kallnat.



Det är roligt att de gillar att baka.
Jag gillar också att baka.

Men jag gillar inte så värst att städa undan i köket efteråt.
När nån annan bakar behöver man inte det ;-)

Då behöver man bara hjälpa till en smula och kanske, om man har tur, får man provsmaka...


Nu ska jag ta och starta diskmaskinen och sen blir det lite kvällsmys med Kottarna och Maken.


Hej svejs.

2 kommentarer:

  1. Å jag kan säga att det var en riktigt stolt bagare som kom hem å lät oss provsmaka dagens mästerverk! Kolakakorna var riktigt magiska :P Hon har haft det riktigt roligt i dag, men nu var hon oxå riktigt trött....

    SvaraRadera
  2. Hm. Hur var det nu...har inte jag vägarna förbi Isi Smé...? ;-)Kram, Anja

    SvaraRadera