lördag 25 september 2010

Sauna önskas

Kalla kvällar börjar det bli ute nu.
Och mornar.

Maken packade ner en filt i ryggsäcken i morse och det var nog tur, för det hade blåst på ordentligt på passet i dag.
Sen slaktade han filten och gjorde en poncho av den.
Smart.
Fast han blev inte så mycket varmare för det.

Sånna här dagar önskar jag mig en bastu mer än nåt annat.
Finn-unge som jag i själen är, behöver jag en sån.
Bastu alltså.
Själ har jag förhoppningsvis redan...
Somliga dar i alla fall.

Bastu vill jag ha alla dar.

På vintern för att värma mig om jag fryser.

På sommarn för att svalka mig om jag är varm. (Ja, man eldar alltså bastun som en vilde och sen pinar man sig lagom länge i värmen. Sen går man ut i den varma sommar hettan och vips så känns sommaren sval, jämfört med bastun.)

Sen annars, bara för att mysa på.

Ikväll hade jag tänkt mig en smula lördagsgodis, men se middagen blev så mumsig så det finns inte plats för nåt sånt.
Nu blir det mys i soffan en stund med Min fina Make innan det är dags att bädda ner sig och sen stiga upp till en ny (h)älgdagsmorgon...
Stiger upp med maken som vanligt och vinkar av honom, sen bäddar jag ner mig och löser korsord och läser en stund innan jag somnar om.
Mysigt mysigt.
Tror jag tar mig en sovmorgon till åtta i morgon med ;-)





Trevlig kväll önskas från isi Smé.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar