onsdag 8 september 2010

Rensa i röran

Här har det sorterats vilt i Stora Es rum idag.
Hon och jag har börjat rensa ganska hårt och det tar nog en dag till eller två innan vi är klara.
Sanslöst vilken massa saker en 11-åring kan samla på sig!

Hon är som jag är...var.
Ja, ni som känner mig vet ju vilken hamster av rang jag varit.
Mycket nostalgi och minnes saker.
Nu älskar jag att kasta saker.
Och jag känner mig så nöjd varenda gång jag inte faller för en sak jag "behöver".
Eller som jag inte visste att jag behövde förren jag såg den...

Tror det började då jag fick en bok av min goa vän för några år sedan.
Rensa i röran med Feng shui, heter den.
Den gav mig en riktig aha upplevelse.
Skit enkelt. Man delar upp sakerna man ska sortera i tre högar.

*Spara
*Kasta
*Ge bort

Är det saker man kanske vill ha som minne, men som kanske inte har nåt större affektionsvärde, kan man ta ett foto av saken och spara det.
Tar betydligt mindre plats.
Sen är det bästa knepet att tänka efter om man verkligen behöver saken innan man köper den...

I alla fall, i rensningen hittade vi en låda med porslins målnings saker som Stora E fick när hon fyllde år förra året...


Det roade vi oss med då vi var klara med rummet för idag.
En liten belöning.
Den sötaste lilla te servisen man kan tänka sig.

De små kopparna rymmer nog knappa 2 matskedar.

Stora E målade servisen och jag tog ett fat ut köksskåpet här hemma, köpt för 5 kr på IKEA.

Det ska bli ett fat för allt fika vi ska ha på vårat te-party ;-)


Nästa vecka ska vi jag och lilla e rensa i hans rum.
Ska bli spännande att se vad vi hittar för skatter där...



Tidellipom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar