söndag 26 september 2010

Tusen och en natt

Idag har Maken och jag varit gifta i 1000 dagar.
Sanslöst.
Tiden susar på och jag är lika galet förälskad i denna man som när vi sågs som vuxna igen, för snart 16 år sen.

Ja, den invigde vet ju att första gången vi träffades, var vi bara Kottar.

Jag var fyra år och han sju.
Jag var dagbarn hos hans mamma.
Här i byn.

Han gillade Elvis.
Jag vägrade höra nåt annat än barn skivor.

Han gillade att leka riddare.
Jag vägrade vara prinsessa.

Sen blev vi vuxna.

Resten är historia.
En lång och bitvis krokig sådan.
Ett tag på varsitt håll och slutligen tillsammans igen.
En historia kantad av både sorg och renaste lycka.

Framförallt lycka.

Han är min själsfrände och min pusselbit i världen.
Min bäste vän och mitt allt.

Nu jagar han inte drakar mer.
Nu jagar han älg.

Och filén av en sådan åt vi idag.


*Älgkalv filé med gratäng och M´s egen pepparsås*


Fast jag fuskade förståss och åt korv med majs och keso istället...


Fast jag smakade faktiskt köttet och såsen och det var jättegott.
Blir en lyxig matlåda för Maken i morgon.

---------------

Fasters Finaste har varit här en stund idag.
Vi har byggt koja i vardagsrummet och sen tog vi oss en tur till slakthuset.

Mumin Mormorn hängde också med på promenad, i den härliga höst solen.


Efter nästan fem timmar här isi Smé, tänkte jag att det var dags att skjutsa hem Lill-killen.

Det tänkte inte han...

-Faster, min pappa och mamma har sagt att jag fick vara här en lång stund!

-Jamen du har ju varit här en lång stund nu.

-Nej, min pappa och mamma sa inte en så här kort, lång stund!

-Nehej.

-De sa en lång, lång stund!

-Jaja.

-Jag har inte varit här en lång, lång stund!

-Nänä...

Sen gav fastern upp och lekte i kojan en stund till i stället.
Riktigt mysigt.
Och vem är jag att bestämma hur lång, en lång stund är ;-)
När vi skulle städa bort leksakerna sen, så bad jag honom hämta den vita tunnan jag köpte på IKEA, den som det var tänkt att alla hans leksaker skulle vara i.

-Faster, ska de vara här i soptunnan?!?

-Men det är ingen soptunna. Det är ju en tunna till leksakerna.

-Faster, det är en soptunna. Jag ser det.

-Jaja, sätt sakerna i soptunnan då...



I dag har varit en fin dag.
*hjärta*




/Scheherazade

1 kommentar:

  1. Grattis till de 1000 dagarna! :-)
    Och till att vara faster till en så smart kille - klart det är en soptunna! ;-)/A

    SvaraRadera