måndag 5 juli 2010

Nyttan med kakor.

Vaknade av att regnet fullkomligt öste ner.
Perfekt dag för att baka.

I dag blev det småkakor...



Två av mina favoritsorter. Brysselkakor och schackrutor.
Riktiga tantkakor, men det får jag lov att bjuda på ;-)

När jag börjar baka blir jag ofta sugen på att baka massor med olika saker på samma gång.
Kan frossa i recept och tänker på hur gott det ska bli.
Jag gör flera olika kakdegar och sätter i kylen.
Så gräddar jag allteftersom.
Många plåtar.
När jag är klar är jag inte ett dugg fikasugen.
Jag är liksom mätt på doften. Och efter att ha bakat dryga 100 kakor som idag, är jag lite trött på just den sorten...

Det är samma sak med kanelbullar. Jag kan baka en sats på en liter, eller en och en halv.
Sen är det stopp.

Som tur är håller det inte i sig. När jag väl fryst ner dem och det gått nån dag är jag där och mummsar.
Det som är så bra med just småkakor är att man kan ta dem direkt från frysen.
Man behöver inte tina dem och de är precis lagoma om man är sugen på nåt litet.
Eller många små...

Sen är de perfekta att smygäta.
Inget prassel som med godispåsar.
Ingen avslöjande doft av lakrits eller choklad.
Eftersom de ofta är ganska små, så känns det ju inte heller som om man är så onyttig.
Man tog ju bara en liten en...eller två.





Nu vet ni var det finns...
;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar