lördag 10 juli 2010

Tankar från Köks soffan

Tog mig för att baka bullar i förmiddags. Sen ringde vi till goa vännerna och bjöd över dem på en spontan fika.
Alltid lika trevligt att träffas.
Vi mumsade bullar och surrade en stund.



*gott*

Medan jag väntar på att bullarna jäser eller då jag ska passa dem i ugnen, brukar jag ta mig en tidning och sätta mig på köks-soffan.
Där har man bra koll.

Blir det nån fin dag nu i veckan ska jag släpa ut köks-soffan och måla om den.
Det som känns gruvensamt är slipningen man måste göra innan.
Kanske jag kan fråga nån av Kottarna om de har lust att hjälpa till ;-)
Det blir alltid lite roligare med sällskap.

Att måla den sen ska bli roligt.
Vit ska den bli.
Nytt tyg till sittdynan och kuddar med de nya monogram prydda örngotten på.
Riktigt sommar fin kommer den att bli, gamla soffan.
Där har min älsklings Morfar spenderat många sköna vilostunder.
Med tidning och utan.
Soffan har stått i detta kök så länge jag kan minnas.
Sen jag själv var en liten, liten Kotte och förmodligen ännu längre.

Ofta ser jag honom i minnet, förnöjt liggande där med sitt kritvita, busiga hår.
Vilt spretande rakt upp.
Som en liten pojkes sommarbleka kalufs.
Ett hår som inte böjde sig för en kam i världen, hur ofta han än drog sin stora knotiga hand genom det.

Lilla Morfar, vad jag saknar dig.

När soffan är klar ska jag baka riktiga mazariner och sen ska vi koka oss en kaffetår och fika.
Eller så kanske vi äter glass i de gamla skålarna med gul kant och efteråt så slickar vi upp minsta lilla glass-slick som finns kvar.


För se det fick man alltid göra som liten, hos Morfar isi Sme´.


Kram J.

3 kommentarer:

  1. Du gör nog världens godaste bullar, tack för att ni tänkte på oss och ringde över oss på fika igår! :-) Du skriver så målande om din morfar att jag också tycker mig kunna se honom för mitt inre..kram, Anja

    SvaraRadera
  2. Den blir nog jättefin soffan när ni fixat den! =) ha det så bra..kram

    SvaraRadera
  3. Jag ser honom också framför mig..liggande på soffan med Kuriren, det har han ALLTID gjort!!
    Jag sov i den soffan, när jag var en liten flicka..Och DET är läänge sen...
    Kommer på kalaset, med kaffe o mazariner!!!!!!!
    Kram /muminmormorn

    SvaraRadera